Thursday 30 November 2017

CARA MENGHILANGKAN BAU BADAN SECARA AMALI

Permasalahan yang turut mengugat keyakinan dan kepercayaan diri seseorang adalah masalah bau badan. Hal demikian adalah kerana, orang ramai dipersekitarannya akan merasa kurang senang kerana bau yang timbul dari badannya. Dalam bahasa perubatan, bau badan dipanggil sebagai BROMHIDROSIS, merupakan bau bakteria yang ada pada badan.





Ramai yang mempunyai masalah bau badan tetapi malu untuk mencari cara menghilangkan bau badan. Ada yang bertanya tentang permasalahan ini, majoriti mereka malu untuk share tapi bila masalah menjadi parah, terpaksa juga cari jalan penyelesaian.

Sebelum terus kepada cara penyelesaian, kita kenalpasti terlebih dahulu punca kepada permasalahan ini.

1. PUNCA BAKTERIA
Peluh melalui kelenjer Eccrine sifatnya tule, jernih seperti air dan tidak menghasilkan bau kerana terus keluar ke permukaan kulit dan meluap. Kelenjar Apocrine pula merembeskan cecair yang lebih likat dan agak keruh serta menimbulkan masalah jika ia lebih banyak dari kelenjar Eccrine.
Kelenjar Apocrine terdapat pada bahagian tubuh yang banyak folikel rambut seperti ketiak serta tempat sulit seperti kemaluan. Kelenjar ini mengandungi sebum, bahan berlemak di mana peluh dirembeskan. Sebum pula bahan organik yang tersimpan pada kelenjar Apocrine.
Di sinilah lebih mudah untuk bakteria memecah masuh protein dalam rembesan peluh, tidak seperti kelenjar Eccrine. Apabila protein dipecah masuk ke dalam peluh olek bakteria, ketiak atau kaki akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.

2. AKIBAT TOKSIN DALAM BADAN
Sesiapa yang mempunyai masalah pencernaan, sembelit atau tidak membuang terlalu lama mendorong kepada pemasalahan bau badan. Hal demikian kerana, sistem tubuh tidak berfungsi dengan betol. Toksin ini boleh dan masih kekal dalam badan.

3. PEMAKANAN
Sila ambil perhatian, pemakanan yang kita ambil pun boleh mendorong kepada masalah bau badan. Orang yang kuat minum minuman yang berkafien, dan banyak makan makanan yang berempah berisiko bau badan yang kuat. Makanan yang tinggi choline seperti bawang putih, daging, rempah, kafien dan kekacang turut menyumbang kepada permasalahan ini.

4. DISEBABKAN FAKTOR GENETIK
Boleh dijadikan punca jika mempunyai keturunan mempunyai masalah bau badan yang kuat ini.

5. AKIBAT MASALAH KESIHATAN
Punca lain bau badan termasuklah masalah ginjal, hati, hypoglycemia(kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan tiroid. Ia dikesan apabila individu yang pada mulanya tidak punya masalah bau, tiba-tiba mengalami perubahan bau yang menganggu.

CARA MENGATASI MASALAH BAU BADAN

1. DAUN SIRIH

cara penggunaannya ialah dengan merebus daun sirih tersebut. Ambil 3-4 lembar daun sirih direbus bersama 1 gelas air. Biarkan mendidih sehingga meninggalkan air rebusan tersebut sebanyak 1gelas. Amalkan meminum air rebusan ini. Tidak digalakkan untuk pengambilan setiap hari kerana bimbang panas dalam badan meningkat.

2. LIMAU NIPIS / LEMON
 caranya ialah dengan memotong limau / lemon kepada 2 bahagian. Ketika mandi gosok limau / lemon tersebut ke bahagian bawah ketiak. Amalkan setiap hari.

3. MANDI DENGAN LEBIH KERAP
 amalan mandi dengan lebih kerap ini membantu untuk membasmi bakteria yang menyebabkan bau badan. Mandi dengan sabun anti-bakteria secara rutin merupakan cara efaktif untuk mencegah bau bada.

4. MENGGANTI PAKAIAN DENGAN LEBIH KERAP
cara ini untuk menghindarkan kelompok bakteria bersarang dada baju kita. Pemakaian pakaian dengan kadar masa yang lama boleh menyebabkan bercampurnya keringatyang dapat menimbulkan bau pada pakaian sehingga mendorong bau pada badan.

SELAIN DARIPADA CARA DI ATAS, SHAKLEE JUGA MEMPUNYAI CARA PENYELESAIAN KEPADA PEMASALAHAN INI DENGAN  MEMCADANGKAN SET KURANGKAN BAU BADAN.


1. ALFALFA
alfalfa dikenali sebagai agen diuretik, pembersih badan dan penyahtoksik. Ia merangsang pengaliran hempedu, dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh. Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau badan.

2. HERB-LAX
secara semulajadi merangsang penyingkiran sisa-sisa yang terperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksik. Ia boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus, dan menormalkan proses perut.

3. GARLIC COMPLEX
diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan semua allicin. Ia juga telah dirumus untuk mengawal bau. Walaupun bawang putih salah satu penyebab nafas berbau, namun tablet Garlic Complex Shaklee tidak pecahkansehingga ia sampai ke usus kecil. Di samping iyu, ia mengandungi campuran pudina dan estrak rosemary bagi mengawal bau dengan berkesan.

ingin dapatkan konsultasi tentang produk shaklee? 
Tanya Saya Noor Anissah Binti Rahamad Shaklee Independent Distributotur
www.wasap.my/60146828274   

0 comments:

Post a Comment