Tuesday 19 December 2017

CARA MENURUNKAN KOLESTROL AGAR TIDAK TERKENA SERANGAN JANTUNG

KOLESTROL adalah metabolit (molekul dari metabolisme) yang mengandungi lemak sterol yang terdapat pada membran sel dan disirkulasikan dalam plasma darah. Ia merupakan sejenis kelompok molekul yang merupakan molekul lemak atau yang menyerupainya.

Tingginya paras kolestrol mendorong kepada pelbagai penyakit. Pola pemakanan yang sihat mendorong kepada terhindarnya dari penyakit ini. Namun tidak semua yang memberi impak buruk kepada badan.Hanya kolestrol yang termaSuk dalam kategori LDL saja yang memberi kesan buruk pada badan.

Tahap kolestrol seharusnya kurang daripada 100 mg/dL. Tahap 100 hingga 129 mg/dL masih boleh diterima sekiranya seseorang itu tidak mempunyai masalah kesihatan. Tapi perlu monitor bagi mereka yang mengidap penyakit jantung ataupun faktor risiko penyakit jantung. Bacaan 160 hingga 189 mg/dL adalah paras bacaan tinggi kolestrol.






Walaupun kebanyakan kita mengetahui pola pemakanan yang sihat dengan memperbaiki cara diet seharian kita dengan pengambilan sayur-sayuran, bijirin, buah-buahan dan makanan berprotein tanpa lemak, berhenti merokok dan melakukan senaman harian banyak membantu dalam mencegah masalah kolestrol, tetapi untuk disiplinkan diri dalam mengekalkan gaya hidup sihat adalah agak sukar. Sebagaimanapun nasihat doktor adalah lebih penting, tetapi di sini saya selitkan penyelidikan ke dalam beberapa perkara mudah yang boleh anda lakukan setiap hari bagi membantu mengurangkan paras kolestrol anda.


  • PENGAMBILAN OAT DALAM PEMAKANAN HARIAN ANDA
oat mengandungi tahap beta-glucan yang tinggi. Ia sejenis serat larut yang membantu dalam pengurangan kolestrol LDL. Kajian semula yang diterbitkan dalam Kajian Nutrisi mendapati bahawa individu yang berkolestrol normal atau tinggi yang makan makanan yang mengandungi beta-glucan sebanyak 3g sehari menguragkan kolestrol total dan LDL masing-masing sebanyak 5% dan 7%
  • MULA BERGERAK! LAKUKAN SENAMAN
kita disyorkan untuk melakukan senaman selama 30 minit sehari, sekurang-kurangnya 5hari dalam 1minggu. Lakukan apa sahaja aktiviti yang membolehkan kamu bergerak dengan lebih kerap. tak suka berjalan? boleh mula berlari, berenang atau menari. Menurut tinjauan literatur oleh Persatuan Jantung Amerika, kesan senaman kepada kolestrol adalah mantap. Senaman yang sederhana kepada senaman yang kuat telah menunjukkan peningkatan kolestrol HDL iaitu kolestrol baik dan mengurangkan kolestrol LDL.
  • MAKAN KEKACANG!
kacang atau kekacang dapat membantu mengurangkan kadar kolestrol kerana mempunyai serat yang tinggi. Ia amat membantu dalam mengurangkan penyerapan kolestrol. Kajian menunjukkan kekacang bukan soya dalam diet menghasilkan penurunan yang ketara dalam kolestrol dan triglserida LDL.
  • MINUM TEH
 penyelidikan mengatakan bahawa kompaun dalam teh yang dipanggil catechin boleh membantu dalam penyerapan kolestrol yang lebih rendah. Individu yang mempunyai paras kolestrol yang tinggi mengalami penurunan purata 5% dalam jumlah kolestrol dan 11% dalam kolestrol LDL jika minum 5cawan teh hitam setiap hari.
  • PENGAMBILAN SUPPLEMENT CADANGAN SHAKLEE
  • VIVIX

 Vivix mengandungi Resveratrol yang tinggi dan juga 15 Polyphenols. Ia membantu menghalang pembentukan plak di dalam saluran darah sekaligus memelihara saluran darah yang lebih sihat. Ia juga mengurangkan tekanan darah dan paras LDL kolestrol.

  • OMEGAGUARD

Omegaguard mengandungi minyak ikan yang kaya dengan Omega-3. Membantu dalam mengurangkan paras LDL kolestrol dan meningkatkan paras HDL kolestrol. Mengurangkan risiko sakit jantung dan mengurangkan tekanan darah.
  • PHYTOCOL ST
phytocol st mengandungi fitosterol (sterol dan stanol tumbuhan) yang membantu mengurangkan penyerapan kolestrol dan merendahkan paras kolestrol LDL.

Ingin mendapatkan produk shaklee? dapatkan set cadangan shaklee untuk kurangkan kolestrol dengan saya NISA. Hubungi saya melalui whatsapp mahupun email.
 "Ingin pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan hanya mendaftar menjadi ahli SHAKLEE? Hubungi saya juga. Hanya dengan online, anda mampu meraih pendapatan lumayan setiap bulan. Wakil pengedar seluruh Malaysia masih diperlukan. Anda akan dijemput ke KUMPULAN EKSLUSIF kami di Facebook"

0 comments:

Post a Comment