Tuesday 19 December 2017

CARA MERAWAT BUASIR AGAR TIDAK SUSAH MEMBUANG LAGI

Hemorrhoids adalah nama saintifik bagi penyakit BUASIR. Ia adalah struktur vaskular dalam canal dubur. Buasir adalah pembengkakan pada vena yang terletak pada bahagian rektum dan dubur. Pada keadaan normalnya, struktur ini merupakan lapisan dinding yang membantu dalam pengawalan najis. Apabila vena ini membonjol keluar, ia alan mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, perit, sakit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi adalah disebabkan tekanan yang terlalu tinggi dalam darah pada bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah terenggang dam membonjol. Terkadang ia boleh pecah ketika waktu meneran.

JENIS-JENIS BUASIR

Buasir Dalaman  - buasir ini tidak merbahaya tetapi meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencedarakan permukaan buasir dan berdarah. Kebiasaan buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh kedalam reknum. Pengidap buasir ini akan mencapai tahap najis berdarah atau terlihat titisan darah berwarna cerah. Jika keadaan demikian berlaku, dapatkan bantuan perubatan, kerana darah tersebut mungkin datang dari sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum.

Buasir Luaran - buasir jenis ini kan mendatangkan rasa sakit, pedih dan gatal pada bahagian dubur. Buasir jenis ini terjadi disebabkan bekalan darah terputus( tersepit ), bekuan darah akan terjadi di dalamnya akan menyebabkan rasa sakit yang teramat. Simptom-simptom seperti ini menyebabkan pengidap perlukan perhatian dan rawatan perubatan. Bila terjadinya buasir ini akan menyebabkan pengidap sukar untuk membuang.

Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Sebelum terjadinya buasir, amalkan tip-tip berikut:
  • Jika pekerjaan anda memerlukan anda sentiasa duduk, sekali-sekala anda perlu bangun dan berjalan-jalan sekurang-kurangnya 5 minit setiap jam. Bergerak-geraklah di kerusi anda supaya dapat mengelakkan tekanan langsung dari rektum. Elakkan punggung anda daripada duduk di kerusi yang keras dan kurang selesa juga panas.
  • Hembuskan nafas keluar apabila anda ketegangan atau ketika mengangkat sesuatu. Jangan menahan nafas anda. Tarik nafas secara teratur dan lembut ketika melakukan " Kegel Exercise"
  • Dapatkan rawatan awal untuk mengawal batuk, cirit-birit dan sembelit anda kerana buasir selalunya terjadi selepas masalah ini berpanjangan.
  • Amalkan sebagai satu tabiat baik supaya jangan membaca, melakukan aktiviti - aktivit sampingan (Melayan telefon bimbit) atau berehat-rehat di dalam tandas terlalu lama dengan posisi mengangkang. Jika pergerakan usus anda mengambil masa lebih dari 3-5 minit, ada sesuatu yang tidak kena sila ubah kedudukan anda secara baik dan teratur agar anda tidak kelam kabut dalam mengatur langkah anda dan menyebabkan kesakitan pada hujung dubur anda. Jika anda ingin menghindari diri dari buasir, amalkan tabiat membuang air besar yang baik. Pastikan najis anda sentiasa lembut dengan membanyakkan memakan makanan seimbang iaitu lebihkan sayur - sayuran dan buah - buahan di dalam menu seharian anda. Banyakkan meminum air suam untuk mencairkan najis yang keras
Namun jika sudah terjadinya buasir, jangan khuatir, terdapat pelbagai cara untuk mengubati. Antaranya Cadangan Set Buasir Shaklee.

OMEGAGUARD
  • Omegaguard shaklee merupakan anti-keradangan. Ia membantu dalam mengurangkan bengkak akibat tekanan otot dubur ke atas salur darah vena dan sekitarnya. Omegaguard membantu mengecutkan saluran darah yang membengkak.
OSTEMATRIX

  • Kandungan magnesium dalam ostematrik membantu melancarkan sistem penghadaman, melembutkan najis agar tidak mencederakan lapisan dubur, melawaskan pembuangan air besar sekaligus mengatasi masalah buasir.
SR VITAMIN C
  • Membantu penyembuhan luka pada bahagian dalaman dan luaran dubur dengan cepat. Vitamin C disarankan kepada pengidap buasir yang mendapati keluardarah ketika membuang (najis berdarah)
VIVIX
  • Supplement yang tinggi kandungan anti-oksidan boleh membantu dalam melindungi sel-sel dari kerosakan akibat radikal bebas. Vivix juga dapat membantu merawat sel-sel yang mengalami kerosakan akibat buasir dan ia mempunyai kesan anti-radang yang boleh membantu mengurangkan kesakitan dan kebengkakan akibat buasir.
bertindak segera jika anda pengidap buasir. TANYA SAYA www.wasap.my/60146828274 

"Ingin pendapatan 4-5-6 angka sebulan dengan hanya mendaftar menjadi ahli SHAKLEE? Hubungi saya juga. Hanya dengan online, anda mampu meraih pendapatan lumayan setiap bulan. Wakil pengedar seluruh Malaysia masih diperlukan. Anda akan dijemput ke KUMPULAN EKSLUSIF kami di Facebook"


1 comment: