Saturday 13 January 2018

Penyebab Vertigo Dan Cara Mengatasinya Secara Berkesan

Penyebab Vertigo Dan Cara Mengatasinya Secara Berkesan | Vertigo adalah satu penyakit yang jarang kita dengar. Mungkin ada yang mengalaminya tetapi tidak mengetahui nama saintifik bagi penyakit ini. Vertigo adalah rasa berputar, rasa tidak seimbang. Anda mungkin merasakan dunia berputar disekeliling anda walaupun anda sudah berdiri dengan sempurna.


Vertigo adalah disebabkan oleh gangguan kepada keseimbangan, kemudian mendorong kepada rasa loya dan sakit kepala.

Untuk lebih mendalami punca atau penyebab kepada vertigo, anda perlu melihat kepada anatomi dan fungsi telinga.




Gelombang bunyi bergerak melalui saluran telinga luar sehingga mereka sampai ke gegendng telinga. Di sana bunyi akan menjadi getaran, yang disampaikan melalui telinga dalam melalui tiga tulang kecil (Incus, Malleus dan Stapes) ke Koklea dan akhirnya ke saraf Vestibular, yang membawa isyarat ke otak. Satu koleksi kanal berbentuk sedikit sempit (Semicircular Canalis) diposisi pada sudut tepat antara satu sama lain di telinga dalam bertindak sebagai giroskop untuk badan. Salura-saluran ini memberi maklum balas mengenai kedudukan anda. Apabila terdapat gangguan dalam sistem ini, ia boleh menyebabkan Vertigo.

Jenis Biasa Vertigo dan Punca

  1.  Labyrinthitis atau Neuritis Vestibular: Ini adalah keradangan labirin telinga dalam, dan saraf yang dikenali sebagai saraf Vestibulokoklear. Ia biasanya berlaku disebabkan jangkitan virus. Contohnya: tubuh berasa pusing-pusing akibat serangan batuk.
  2. Meniere : Ia gangguan pada telingga dalaman berkemungkinan disebabkan oleh pembentukan cecair yang mengubah tekanan di telinga. Simptomnya termasuklah terasa deringan didalam telinga dan boleh menyebabkan kehilangan pendengaran.
  3. Vertigo Paroxysmal Posisi Status(BPPV) : Vertigo jenis ini desebabkan oleh kanal yang mengumpal disaluran telinga dalam, yang menghantar isyarat ke otak mengenai pergerakkan berbanding graviti untuk menjaga keseimbangan badan. Vertigo jenis ini biasanya dirasai ketika mengiringkan kepala atau ingin masuk tidur mahupun bangun daripada tidur.
Cara untuk mengatasi Vertigo
  • TERAPI FIZIKAL -pengidap vertigo yang berulang, pemulihan vestibular adalah satu rawatan yang bermanfaat. Ia adalah satu bentuk terapi fizikal yang menangani organ vestibular. Sistem vestibular ini sentiasa menghantar maklumat kepada otak dalam bentuk impuls saraf dari hujung saraf khas yang dikenali sebagai reseptor deria, jadi terapi ini dapat melatih organ-organ ini untuk berkerja dengan deria yang lain untuk mewujudkan semula keseimbangan badan.
  • KURANGKAN STRESS - tekanan dan keradangan nampaknya mendatangkan kepada risiko vertigo. Tekanan mampu mengurangkan imuniti, menjadikan anda mudah untuk mendapat jangkitan telinga, bengkak dan masalah lain yang berkaitan dengan sistem vestibular. Cuba redakan tekanan secara semulajadi seperti bersenam, yoga, meditsi, bersauna, dan menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah.
  •  REHAT YANG MENCUKUPI - orang yang kurang tidur, kurang rehat dan tidak aktif bercenderung untuk menjadi pengidap Vertigo. Jadikan keutamaan untuk tidur yang mencukupi iaitu 7-8 jam setiap malam. Jadi anda akan cukup bertenaga untuk beraktiviti. Lakukan senaman yang kerap dan dapatkan pemulihan otot yang sesuai. 
Ternyata mencegah lebih baik daripada mengubati. Sekiranya anda mempunyai simptom-simptom vertigo ada baiknya anda bertindak segera untuk merawatnya daripada berlarutan.

Ternyata Vivix Shaklee adalah piliham terbaik dalam mengurangkan risiko vertigo daripada menjadi semakin kronik.



Hal demikaian kerana vivix merupakan ramuan semulajadi yang tinggi tahap antioksidan yang membantu memulihkan kesihatan tubuh dari peringkat selular. Dengan itu Vivix mampu merawat dan membaiki kerosakan organ telinga dalam yang diakibatkan oleh keradangan mahupun jangkitan kuman.

Vivix bukan lah ubat. Ia hanyalah makanan tambahan yang tinggi antioksida. Ia merupakan minuman botani yang mengandungi gabungan hebat 4bahan utama iaitu muscadine grape, polygonum cuspidatum, purple carrot dan european elderberry. 

Ke empat-empat bahan ini memberikan kesan antioksidan yang hebat bagi menyokong fungsi sel, kecekapan dan prestasi keseluruhan. 
Ia juga kaya dengan resveratrol yang terbukti melambatkan penuaan selular dan membaiki DNA. 
Gabungan ini juga mengandugi polifenol antosianin yang tinggi.

Ini antara testimoni berjaya dari pengguna Vivix






Ingin mencuba Vivix untuk ikhtiar Vertigo anda? 
Atau 
Mempunyai sebarang pertanyaan boleh terus hubungi saya di
0146828274



  

0 comments:

Post a Comment